پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

بازسازی نیروگاه‌های قدیمی در دستور کار قرار گیرد

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی گفت: باید طرحهای کلان با محوریت بازسازی و نوسازی نیروگاههای قدیمی در دستور کار بخش تولید صنعت برق قرار گیرد.

بازسازی نیروگاه‌های قدیمی در دستور کار قرار گیرد
24 مرداد 1395 13:54
محمدابراهیم سربندی فراهانی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی پژوهشگاه نیرو گفت: در زمینه تعامل با شرکت‌ها و موسسات خارجی با هدف توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت برق، پژوهشگاه نیرو بیش از 15سال سابقه فعالیت‌ دارد. این اقدامات در راستای ایجاد بستر برای توسعه پژوهش در بخش‌های مختلف صنعت برق صورت گرفته است.
براین اساس در سفر رئیس جمهور کره جنوبی و هیات همراه به ایران تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه نیرو و شرکت کپکو انجام پذیرفت.
وی تصریح کرد: موسسه کپکو (KEPCO) متولی تولید، انتقال و توزیع برق و کپری (KEPRI) مسولیت ارائه خدمات علمی و پژوهشی مورد نیاز صنعت برق در کشور کره جنوبی را بر عهده دارند. به عبارت دیگر شرکت کپکو مانند شرکت توانیر و شرکت کپری متناظر با پژوهشگاه نیرو در صنعت برق کشور می‌باشد. در سفر رئیس جمهور کره جنوبی مقرر شد که پژوهشگاه نیرو جهت توسعه تبادل تجارب پژوهشی و توسعه فناوری گروهی از متخصصین حوزه‌های مورد علاقه را برای بازدید از پروژه‌های تحقیقاتی و مذاکره در مورد همکاری‌های مشترک به کره اعزام نماید.
فراهانی تاکید کرد: در سفری که به کره جنوبی صورت گرفت در حوزه تولید مذاکراتی در پنج محور انجام شد. از جمله این محورها می توان به مدل اتخاذ تصمیم برای مقابله با پدیده پیری در نیروگاه‌های قدیمی اشاره کرد. در این مدل برای احیای نیروگاه‌های قدیمی، انتخاب‌های طراحی اعم از نوسازی، بازتوانی، بهبود بهره‌برداری نگهداری و تعمیرات و سایر راهکارهای اتخاذ تصمیم می‌گردد. این فعالیت‌ها در قالب مدل توسعه داده شده توسط شرکت کپری انجام می‌گیرد.
تجارب شرکت کپری در زمینه‌های پایش عملکرد واحدهای بخاری، بهینه‌سازی تعمیرات بر پایه تحلیل ریسک (Risk Based Maintenance Optimization )، بهبود مسیر گازهای داغ در توربین‌های گازی و استفاده از پوشش‌های نوین قطعات داغ با هدف افزایش عمر آنها تبیین گردید.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های کشور افزود: در بخش تولید صنعت برق، حدود سه هزار مگاوات واحدگازی (شامل حدود 100واحد نیروگاه متوسط و کوچک) عمر اسمی خود را سپری و فرسوده محسوب می‌گردند راندمان واحدهای مذکور از راندمان متوسط نیروگاه‌های کشور به مراتب پایین‌تر است و مهمتر از آن فرسودگی نیروگاه‌های بخاری می باشد که بالغ بر 4 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های بخار عمر اسمی خود را سپری نموده اند که در آینده نزدیک این ظرفیت به 7هزار مگاوات افزایش پیدا خواهد نمود. با توجه موارد پیش گفته، شایسته است طرحهای کلان با محوریت بازسازی و نوسازی نیروگاههای قدیمی در دستور کار بخش تولید صنعت برق قرار گیرد.
فراهانی ادامه داد: طرحهای کلان و راهبردی متعددی در خصوص توسعه فناوری‌های نوین بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، افزایش عمر، افزایش راندمان واحدهای نیروگاهی و ارزیابی وضعیت قطعات داغ در پژوهشگاه نیرو تعریف و انجام گردید. از جمله خروجی‌های طرح‌های مذکور، تهیه اسناد راهبردی و نقشه راه فناوری‌های مورد نیاز حوزه تولید طی ده سال آینده می‌باشد. اجرایی کردن نقشه راههای مدون شده در حوزه تولید از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
فراهانی گفت: هم‌اکنون فعالیت‌های منسجمی برای اجرایی کردن طرح های پیش بینی شده در اسناد راهبردی در حال برنامه‌ریزی است. این فعالیت‌ها به کمک شبکه‌ای متشکل از شرکت مادر تخصصی تولید، دانشگاهها، شرکت‌های مشاور و پیمانکار برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته خواهد شد. توفیق طرح‌های مذکور مستلزم حمایت‌های لازم و اصولی جهت اجرایی کرده نقشه راه‌های مدون شده می‌باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.