پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

کسب مدال طلا در جشنواره بین‌المللی اختراعات در کره جنوبی

بانوان مخترع پژوهشگاه نیرو با طراحی و ساخت دستگاه نیمه صنعتی كنترلر الكترونیكی جامع ریكلوزر و سكسیونر با قابلیت برقراری ارتباط با مركز دیسپاچینگ توزیع در جشنواره بین‌المللی اختراعات کره جنوبی 2016 موفق به کسب مدال طلا شدند.

کسب مدال طلا در جشنواره بین‌المللی اختراعات  در کره جنوبی
24 مرداد 1395 13:10
لیلا عبدی کارشناس پژوهشی گروه زیرساخت مخابراتی در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص طراحی و ساخت این دستگاه گفت: براساس مطالعات انجام شده روی خطاهای رخ داده در شبكه توزیع برق نشان می‌دهد كه بیشتر خطاها (بیش از ٨٠% ) گذرا هستند و این امكان وجود دارد كه در كمترین زمان ممكن برطرف گردند.
وی تصریح کرد: این خطاها در اثر اتصال كوتاه گذرا رخ می‌دهند و با قطع كردن خط، خود به ‌خود برطرف خواهند شد. همچنین این امكان وجود دارد كه پیش از سوختن فیوز یا تریپ دادن كلید قدرت خطا را برطرف كرد.
عبدی تصریح کرد: راه كار مناسب برای برطرف نمودن خطاهای گذرا استفاده از دستگاه ریكلوزر است که با به كارگیری ریكلوزر درصد بالایی از خاموشی‌های شبكه توزیع كاهش یافته و قابلیت اطمینان شبكه افزایش خواهد یافت. در واقع ریكلوزر با قطع لحظه‌ای برق به طور خودكار و هوشمند، شرایط مناسب برای خاموش كردن قوس الكتریكی ایجاد شده بین هادی‌ها و تأمین عایقی كامل را مجددا امكان‌پذیر می‌نماید، سپس این دستگاه با پشت سر گذاشتن تأخیر زمانی مناسب كلید، قدرت خود را مجددا وصل می‌نماید. در صورتی كه هنوز خطا وجود داشته باشد، خط را مجددا قطع می‌كند. معمولا عملیات قطع و وصل مجدد بیش از سه بار انجام نمی‌شود و پس از بار سوم در صورتی كه هنوز خطا وجود داشته باشد، نشان دهنده این است كه خطا از نوع گذرا نبوده است، بنابراین وصل مجدد انجام نمی‌شود و ریكلوزر قفل می‌شود. پس از رفع خطا، ریكلوزر را به صورت دستی یا از راه دور توسط اپراتور از حالت قفل خارج می‌كنند و خط وصل می‌گردد.
کارشناس پژوهشی گروه زیرساخت مخابراتی تاکید کرد: دستگاه كنترلر الكترونیكی ریكلوزر (ARC90) در پژوهشگاه نیرو طراحی و ساخته شده است. از این دستگاه می‌توان در سیستم اتوماسیون توزیع و در مناطق دارای خطا به منظور رفع سریع خطا و كاهش خاموشی‌ها استفاده كرد.
عبدی اضافه کرد: دستگاه ARC90 ، قابلیت تشخیص انواع خطا از جمله خطای فاز (A/B/C) و زمین (N)، توالی منفی و غیره را دارد. همچنین قابلیت حفاظت و عملكرد براساس منحنی‌های جریان زمانی مختلف (مطابق استانداردهای IEEE و IEC)، قطع آنی و تأخیری برای خطاهای فاز و زمین و باز بست مجدد تا ٤ شات را دارا می‌باشد. پارامترهای مختلف این دستگاه قابل تنظیم و پیكربندی توسط كاربر است. این دستگاه می‌تواند از طریق پروتكل های رایج و استاندارد نظیر DNP3.0 و-5-101 IEC60870 با مركز كنترل SCADA ارتباط برقرار كند. با اعمال تغییراتی در مدار فرمان و كانكتور متصل كننده كنترلر به كلید قدرت، این دستگاه قابلیت اتصال به انواع كلیدهای قدرت را داراست. همچنین با تغییراتی در پیكربندی سیستم، از نمونه ساخته شده می‌توان به عنوان كنترلر سكسیونر نیز استفاده نمود.
گفتنی است این دستگاه با همکاری و مشارکت خانم‌ها؛ لیلا عبدی- سمیرا بختیاری نژاد – حمیدرضا هژبری انجام شده است.
از دیگرطرح‌ها و تحقیقات طرح‌های اجرا شده در گروه پژوهشی و زیرساخت مخابراتی می توان به طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی كنترلر الكترونیكی جامع ریكلوز و سكسیونر با قابلیت برقراری ارتباط با مركز دیسپاچینگ توزیع ،تحقیق و پژوهش در زمینه ساخت، توسعه و صنعتی‌كردن RTU توزیع با قابلیت كاركرد به صورتMaster در پستهای توزیع و فوق توزیع، طراحی و ساخت ماژول تشخیص خطا در پایانه توزیع، طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی پایانه توزیع برای پست‌های زمینی و هوایی، طراحی و ساخت آزمایشگاه مرجع لینكهای مخابراتی صنعت برق كشور بر روی بستر مخابرات نوری، پیاده‌سازی سیستم اتوماسیون پست با رله REC670 ساخت شركت ABB و پروتكل IEC61850 در قالب پروژه ساخت آزمایشگاه مرجع لینك‌های مخابراتی، تهیه و تدوین طرح جامع اتوماسیون توزیع شهرك سرمایه‌گذاری خارجی صوفیان، تهیه مشخصات فنی برای تجهیزات اتوماسیون توزیع، تهیه و تدوین مشخصات فنی دستگاه پایانه راه دور توزیع، پشتیبانی و نظارت بر تولید صنعتی RTU توزیع، پشتیبانی و نظارت بر تولید صنعتی ماژول تشخیص خطا در پایانه توزیع و تهیه مشخصات فنی و اسناد مناقصه، ارزیابی فنی-مالی و انتخاب پیمانكار و نظارت بر اجرای پروژه 75 دستگاه RTU برق تهران اشاره کرد.
شایان ذکراست بانوان مخترع پژوهشگاه نیرو در جشنواره بین‌المللی اختراعات در کره جنوبی2016موفق به کسب مدال طلا شدند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.