وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو، رونمایی استاندارد ملی بر چسب انرژی کولرهای آبی
ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402

استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی رونمایی شد

«استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» با حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان ملی استاندارد رونمایی شد.

استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی رونمایی شد
13 اسفند 1401 10:59
آیین رونمایی از «استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» امروز شنبه با حضور "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو، "مهدی اسلام پناه" رئیس سازمان ملی استاندارد، "محمود کمانی" معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا، معاونان و مدیران مربوطه در وزارت نیرو، وزارت صمت، شرکت‌های توزیع نیروی برق و همچنین تولیدکنندگان کولرهای آبی و موتورهای پربازده برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم ضمن اعلام رسمی توقف تولید الکتروموتورهای پرمصرف کولرهای آبی، تولید کورهای آبی صرفا با موتورBLDC از ابتدای سال 1403 الزامی شد.
در راستای اهداف کلان وزارت نیرو در تحقیق امر بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری انرژی برق، برنامه «بازنگری و ارتقای استانداردهای مصرف انرژی در تجهیزات برقی و فرآیندهای انرژی بر» در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت و انتظار می‌رود با اجرای کامل این برنامه، امکان دستیابی به هدف «کاهش 3000 مگاوات توان برق مصرفی کشور» طی چهارسال آتی میسر شود.
در برچسب جدید استاندارد کولرهای آبی که بعد از ۱۳ سال بازنگری شده، رتبه‌های «E،‌F ،‌G » از برچسب انرژی حذف و سه رتبهA+++،‌A++ ،A به بالای رده‌های برچسب انرژی اضافه شده است.
با توجه به اینکه طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، حدود ۷۰ درصد نمونه‌های آزمون کولر آبی موجود در رده‌های G، E، F برچسب انرژی جای می‌گرفتند، با اصلاحیه جدید این استاندارد، این کولرهای پرمصرف امکان تولید نداشته و باید با بهینه‌سازی مصرف برق و استفاده از الکتروموتورهای با راندمان بالاتر، حداقل حائز رتبه D برچسب انرژی شوند تا اجازه تولید پیدا کنند.
لازم به توضیح است در حاشیه این مراسم، ضمن برپایی نمایشگاه جانبی کولرهای آبی که با استاندارد جدید، حائز رتبه‌های انرژی A+ و بالاتر، تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت نیرو (ساتبا)، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت به منظور برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی تصویب، ابلاغ، اعلان اجباری و نظارت بر اجرای استانداردهای رونمایی شده به امضا رسید.
در ادامه با حضور مسئولان حاضر ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران تصویب و اجرای استاندارد جدید مصرف انرژی کولر آبی و فعالان صنعتی این عرصه، سه آزمایشگاه انرژی کولرهای آبی بر اساس روش آزمون جدید و چهار خط تولیدی کولرهای آبی فوق کم مصرف با موتورهای پربازده برای اولین بار در کشور به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.
همچنین با هدف ایجاد زمینه مذاکرات تجاری و توسعه استفاده از موتورهای پربازده در کولرهای آبی، شرکت‌های دانش‌بنیان، الکتروموتورهای پربازده PMSM و BLDC تولیدی خود را در نمایشگاهی به همین منظور عرضه کردند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.