وزارت نیرو,پژوهشگاه نیرو, توانیر, بازوی پژوهشی صنعت برق
جمعه 07 اردیبهشت 1403

پژوهشگاه نیرو بازوی پژوهشی صنعت برق در شناسایی، ممیزی و هدایت پژوژه های تحقیقاتی صنعت برق

پژوهشگاه نیرو بازوی پژوهشی صنعت برق در شناسایی، ممیزی و هدایت پژوژه های تحقیقاتی صنعت برق

پژوهشگاه نیرو بازوی پژوهشی صنعت برق در شناسایی، ممیزی و هدایت پژوژه های تحقیقاتی صنعت برق
30 فروردین 1401 12:05
مديركل تحقيقات و توسعه فناوري شركت توانير با بيان اين كه پژوهشگاه نيرو به عنوان بازوي پژوهشي صنعت برق محسوب مي‌شود، گفت: " شركت توانير در قالب موافقت‌نامه پژوهشي وظيفه‌ي شناسايي، مميزي، هدايت و ... برخي تحقيقات ارائه شده از سوي اساتيد، دانشجويان و مراكز پژوهشي را برعهده پژوهشگاه نيرو قرار داده است و اين پژوهشگاه با توجه به وجود نخبگان علمي در آن مجموعه همكاري بسيار خوبي با صنعت برق را دارند.
مديركل دفتر تحقيقات و توسعه فناوري شركت توانير با اشاره به نام گذاري امسال با نام، توليد، دانش بنيان و اشتغال آفرين گفت: به جرات مي توان اعلام كرد كه صنعت برق و در راس آن شركت توانير همواره نسبت به اختصاص بودجه لازم براي تحقيقات در اين صنعت همكاري لازم را داشته كه همين موضوع باعث شده تا از طريق پژوهش و تحقيقات، تخصصي ترين و حساس ترين نيازهاي صنعت برق را پوشش دهد.
به گزارشروابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از پايگاه خبري توانير، دكتر سيد مسعود تقوايي با اشاره به اين كه بودجه پژوهشي شركت توانير ، يادآور شد: ميزان بودجه تحقيقات صنعت برق با توجه به نيازهاي شناسايي شده و پروژه هاي پژوهشي كه براساس اين نيازها تعريف مي شود، اختصاص مي يابد. نيازهاي تحقيقاتي صنعت برق از طريق سامانه مديريت تحقيقات صنعت برق براي كليه محققين در دسترس است.
تقوايي با بيان اين كه نقشه راه جامع تحقيقات در صنعت برق با توجه به نيازهاي اين صنعت تدوين شده است، ادامه داد: سالها است كه تحقيقات به سمت كاربردي شدن و رفع نيازهاي اساسي اين صنعت سوق پيدا كرده و تخصصي ترين و حساس ترين تجهيزات مورد نياز را پوشش مي‌دهد.
وي با اشاره به پژوهش هاي صورت گرفته براي بومي سازي برخي از تجهيزات از قبيل رله هاي حفاظتي گفت: رله هاي حفاظتي كه از پيشرفته‌ترين تجهيزات صنعت برق بوده و به عبارتي جشم شبكه برق مي‌باشند كه در پايداري و جلوگيري از فروپاشي شبكه نقش بسيار موثري را ايفا مي‌كنند، در حال بومي سازي است و تاكنون حدود 80 درصد از فناوري آن با تحقيقات صورت گرفته، بومي‌سازي شده است و اين در حالي است كه در دنيا كشورهايي كه توان طراحي و ساخت اين نوع رله ها را دارند، به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسند.

حمايت توانير از پايان نامه ها و تحقيقات پسا دكترا/ بارگذاري 70 پروژه تحقيقاتي برق در سامانه ساتع
مديركل دفتر تحقيقات و توسعه فناوري شركت توانير در خصوص نحوه حمايت شركت توانير و شركت هاي تابعه از پژوهش ها و تحقيقات گفت: مجموع بودجه پژوهشي صنعت برق حدود 45 تا 50 ميليارد تومان در سال است كه از اين مبلغ 25 ميليارد تومان از طريق شركت توانير و الباقي توسط شركت هاي برق منطقه اي و توزيع به امر پژوهش اختصاص مي‌يابد.
دكتر مسعود تقوايي با اشاره به اين كه براساس تكليف بند "و" تبصره 9 قانون بودجه بايد 40 درصد از اعتبارات پژوهشي هر دستگاه دولتي به منظور حمايت از دانشجويان پسا دكترا، پايان نامه‌ها و تحقيقات دانشجويان تحصيلات تكميلي اختصاص يابد، افزود: شركت توانير سعي كرده است كه به منظور مديريت اين بخش و رفع نيازهاي صنعت برق، سالانه پروژه‌هايي را با دانشگاه‌ها جهت رفع نيازهاي معاونت‌هاي تخصصي منعقد و اطلاعات آن در سامانه‌اي به نام "ساتع" قرار مي‌دهد.

وي با بيان اين كه هم اكنون 70 پروژه تحقيقاتي در سامانه ساتع بارگذاري و حمايت شده است، از ترسيم برخي رويه‌ها در تحقيقات برق سخن گفت و خاطرنشان كرد: بكارگيري تمام محصولات ساخته شده توسط شركت هاي دانش بنيان يا مجموعه هاي پژوهشي فعال در اين حوزه، منوط به گذراندن تست هاي تخصصي و اخذ مجوزهاي لازم است چرا كه ورود تجهيزات به شبكه و بكارگيري آنها در جاي جاي اين صنعت در صورت عدم رعايت اين مجوزات، مي‌تواند پايداري شبكه را به خطر بياندازد.
مديركل تحقيقات و توسعه فناوري شركت توانير با بيان اين كه پژوهشگاه نيرو به عنوان بازوي پژوهشي صنعت برق محسوب مي‌شود، افزود " شركت توانير در قالب موافقت‌نامه پژوهشي وظيفه‌ي شناسايي، مميزي، هدايت و ... برخي تحقيقات ارائه شده از سوي اساتيد، دانشجويان و مراكز پژوهشي را برعهده پژوهشگاه نيرو قرار داده است و اين پژوهشگاه با توجه به وجود نخبگان علمي در آن مجموعه همكاري بسيار خوبي با صنعت برق را دارند.
تقوايي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه به منظور حمايت از سازندگان داخلي چه فعاليت‌هايي انجام مي‌شود گفت: در بخش حمايت از سازندگان داخلي و اخذ مجوزات لازم جهت ورود محصولات آنها در صنعت برق ، بخش كنترل كيفيت تجهيزات شركت توانير با راهنمايي توليدكنندگان و هدايت آنها جهت اخذ تست محصولات خود در آزمايشگاه‌هاي معتبر داخلي و بعضا خارجي و با دادن گواهي معتبر از سوي شركت توانير راه را براي ورود محصولات آنها به صنعت برق هموار كرده و همچنين در بخش محصولات حاصل از تحقيقات از مراكز پژوهشي، موضوع تجاري‌سازي آنها را با كمك خود محقق پروژه و همچنين پژوهشگاه نيرو و سازوكارهاي تدوين شده حمايت مي‌كند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.