تعرفه برق, تعرفه تجاری, تعرفه خانگی, کاهش مصرف برق خانوار
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

تفاوت تعرفه برق بخش تجاری با خانگی/ استفاده بهینه، راهی برای کاهش مصرف برق خانوارها

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در تشریح ميزان تعرفه برق بخش تجاری و تفاوت آن با تعرفه خانگی گفت: نرخ برق مشترکان تجاری آمپری (غیر دیماندی) مشابه مشترکان خانگی، به صورت پلکانی افزایشی بوده و اختلاف بهای برق مشترکان تجاری و خانگی آمپری، در نرخ هر پله است. مثلا یک مشترک تجاری با مصرف نزدیک به 300 کیلووات ساعت در ماه، بهای برق قبض دوماه ...

تفاوت تعرفه برق بخش تجاری با خانگی/ استفاده بهینه، راهی برای کاهش مصرف برق خانوارها
03 آذر 1400 14:58
به‌ گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عبدالامیر یاقوتی" در خصوص تاثير استفاده از کولر گازی در مصرف برق هر مشترک، اظهار کرد: استفاده از کولرهای گازی در مناطق مرکزی و شمال کشور منجر به افزایش چشمگیر قیمت قبض برق می‌شود. مثلا اگر در شهر تهران یک کولر گازی 24 هزار، روزانه 10 ساعت روشن باشد، مصرف برق آن در ماه نزدیک به 660 کیلووات ساعت خواهد بود که با اضافه کردن مصرف برق سایر تجهیزات، این رقم به 860 کیلووات ساعت در ماه می‌رسد.
وی افزود: بهای برق دو ماه یک مشترک که متوسط مصرف ماهیانه آن 860 کیلووات ساعت است، نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان است که در صورت استفاده از کولر آبی و سایر تجهیزات معمول، مصرف برق ماهیانه کمتر از 300 کیلووات ساعت بوده و بهای برق دو ماه آن نیز برابر 54 هزار تومان خواهد شد. به‌ عبارتی با افزایش 2.9 برابری مصرف، مبلغ برق 22 برابر افزایش خواهد یافت.
یاقوتی گفت: بخش سایر مصارف (تجاری) به دلیل تنوع زیاد در مشاغل این دسته از تجهیزات برقی متنوع استفاده می‌کنند ولی عموماً فروشگاه‌های پروتئین، سوپرمارکت‌ها، بستنی فروش‌ها و ... به دلیل استفاده از یخچال فریزرهای بزرگ دارای مصرف برق زیادی هستند؛ همچنین استفاده از کولر گازی و روشنایی زیاد در میوه فروشی‌ها نیز سبب افزایش مصرف برق می‌شود.
وی در تشریح راهکارهایی جهت کاهش مصرف مشترکان پرمصرف نیز گفت: مشترکانی با مصرف 800 کیلووات ساعت در ماه، قطعا از کولر گازی استفاده می‌کنند. هرچند عوامل جزئی دیگری نیز می‌تواند موجب این اتفاق شود اما برای کاهش مصرف در این راستا، استفاده بهینه از کولر گازی و پنکه پیشنهاد می‌شود.
وی افزود: یک مشترک با مصرف اندکی بیشتر از 300 کیلووات ساعت می‌تواند با جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش روشنایی و صوتی تصویر و اندکی استفاده‌ کمتر از کولر آبی به مصرف کمتر از 300 کیلووات ساعت در ماه دست یابد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.