پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

استفاده از زباله در تولید هیدروژن مورد نیاز نیروگاههای هیدروژن و پیل سوختی

استفاده از زباله در تولید هیدروژن مورد نیاز نیروگاههای هیدروژن و پیل سوختی

استفاده از زباله در تولید هیدروژن مورد نیاز نیروگاههای هیدروژن و پیل سوختی
28 بهمن 1399 15:41
آیین افتتاحیه پنجمین کنفرانس هیدروژن پیل سوختی با حضور مهندس حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، دکتر ساتکین" معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)"، دکتر علی آبادی "مدیرعامل شرکت مپنا"، دکتر ضابط رئیس پژوهشگاه نیرو، دکتر توکلی رئیس انجمن هیدروژن و پیل سوختی، دکتر امیری خامکانی رئیس کنفرانس، دکتر شهریار بزرگمهری دبیر کنفرانس و جمعی از مدیران ارشد شرکتهای حوزه برق و انرژی به صورت نیمه حضوری در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
مهندس حائری "معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی"، با اشاره به ظرفیت نیروگاه‌های کشور گفت: هم اکنون 85 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاههای کشور است که ترکیبی از انواع نیروگاهها می باشد. در این میان جای دو نیروگاه زمین گرمایی و نیروگاه بر مبنای هیدروژن و پیل سوختی خالی است.
حائری گفت: نیروگاه‌های هیدروژن و پیل سوختی ویژگی‌های خاصی در مقایسه با سایر واحدهای تولیدی دارد. نیروگاه هیدروژنی ضمن اینکه فناوری پیشرفته و کاربردی خاصی نسبت به سایر نیروگاها دارد، دو مشکل هم دارد که یکی هزینه بالا و دیگری تامین هیدروژن می باشد.
وی اشاره داشت: باید بتوانیم هیدروژن را با استفاده از زباله و از ایجاد بیوگاز زباله ها و ترکیب سوخت هایی که ناشی از زباله هستند تامین کنیم. امکان استفاده از فناوری گازی‌سازی و پیل سوختی با استفاده از زباله‌های جامد شهری می‌تواند به تولید انرژی از زباله‌ها و حذف‌آلاینده‌های حاصل از زباله‌های جامد شهری کمک کند و هزینه این نیروگاهها را نیز کاهش دهد.

برقی سازی و ذخیره ‌سازی هیدروژن یکی از مسائل مهم است/ تولید هیدروژن می تواند یک فرصت خوب اقتصادی برای کشور باشد

دکتر علی‌آبادی مدیر عامل شرکت مپنا به تولید هیدروژن با استفاده از الکترولایزر اشاره داشت و عنوان کرد با توجه به گستردگی سطح منابع آبی در کشور، استفاده از فناوری الکترولایزر و بهره گیری از آب جهت تولید هیدروژن میسر خواهد بود. ایشان همچنین به انتقال هیدروژن تولید شده، از طریق زیرساختهای برق و گاز اشاره کردند و گفتند لوله های گاز می‌تواند مخزن ذخیره هیدروژن باشد. تولید هیدروژن می تواند یک فرصت خوب اقتصادی برای کشور باشد .
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسئله برق تولیدی مازاد پرداخته و در این زمینه به باتری‌های تولید شده جهت ذخیره سازی برق در مصارف تجاری و خانگی اشاره کردند که می‌تواند موضوع امنیت برقی کشور را نیز پشتیبانی کند.

اعلام آمادگی ساتبا برای خرید برق حاصل از پیل سوختی با نرخ تشویقی

در حاشیه پنجمین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی، ساتکین معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت ساتبا از حمایت و آمادگی این شرکت جهت خرید تشویقی برق حاصل از فناوری پیل سوختی خبر داد.
وی به هیدروژن به عنوان یک عامل انرژی پاک و عنصری که بیش از سایر عناصر در جهان موجود است اشاره کرد و گفت امیدواریم با کاهش هزینه های تولید برق از پیل سوختی و رفع مشکلاتی که در اثر تحریم‌های ظالمانه در کشور داریم بتوانیم توجه بیشتری به این تکنولوژی داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد با ورود مجدد سرمایه گذاران به حوزه هیدروژن و پیل سوختی در آینده نه چندان دور شاهد روزهای درخشان برای این شکل از اشکال انرژی پاک باشیم.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.