جمعه 07 اردیبهشت 1403

پیاده سازی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در صنعت برق

فناوری واقعیت مجازی و افزوده پس از گذر از فاز استفاده در دنیای بازی و سرگرمی، گام جدیدی در راستای به‌کارگیری در صنایع مختلف به صورت عملی و کاربردهای آموزشی برداشته است.

پیاده سازی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در صنعت برق
27 آذر 1398 10:54

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی ABI در خصوص چشم‌انداز تحول دیجیتال، انتظار می‏رود درآمد بازار (Augmented Reality) AR در صنایع برق و انرژی تا سال 2022 به ارزشی معادل 18 بیلیون دلار برسد. اهمیت استفاده از این فناوری در صنعت انرژی توسط موسسه تحقیقات برق آمریکا (EPRI) نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در این راستا EPRI با فروشندگان متعددی برای راه‌اندازی پایلوت‏‌هایی جهت به کارگیری AR برای عملیات بهره‌برداری در صنعت برق همکاری می‏‌کند.
مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که استفاده از این فناوری در صنعت برق دنیا در حال گسترش روزافزون بوده و شرکت‌های برق در کشورهای پیشرفته، برنامه و بودجه‌های مبسوطی جهت توسعه این فناوری‌ها و استفاده از آن در نظر گرفته‌اند. نمونه‌هایی از فعالیت‌های سازمان‌‏های معتبر برق در بکارگیری AR در صنعت برق به شرح زیر است:
استخراج لیست دارایی‌ها و تعمیر پست (Duke)؛ تجسم‏ سازی کابل‌‏ها و کانال‏‌ها، تجهیزات و ساختارها ، ابزار پشتیبانی از عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری (ConED)؛ قرائت حسگرها و کمک به تصمیم‌گیری مناسب (KEPCO)؛ امنیت و ارگونومی (Ameren)؛ تعمیر از راه دور پست (AEP)؛ ایمنی (NYPA)؛ بازرسی جوش، تعمیر رله پست (ENEL).
«مرکز برنامه‌ریزی و پشتیبانی فناورانه تحول دیجیتال در صنعت برق و انرژی مستقر در پژوهشگاه نیرو» با هدف رصد و توسعه فناوری‌های نوین در عرصه دیجیتال و پیاده‌سازی تکنولوژی‌های مورد نیاز صنعت، در قالب طرح فناورانه «توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی/افزوده در صنعت برق» به پیاده‌سازی این فناوری‌ها برای استفاده در صنعت برق، و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برای بخش‌های مختلف صنعت برق و ارائه سرویس‌های دیجیتال می‌پردازد.
نمونه‌هایی از کاربردهای این فناوری در صنعت برق توسط پژوهشگران این مرکز، در نمایشگاه جانبی 34امین کنفرانس بین‌المللی برق که در آذرماه سال جاری در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید، برای علاقمندان موضوع ارائه شد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.