پنجشنبه 09 فروردین 1403

با هدف گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، مرکز انرژی سبزایران (مانسا) در پژوهشگاه نیرو راه اندازی می‌شود

این مرکز با هدف توانمندسازی و کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، با همکاری وزارت محیط زیست آلمان و وزارت نیرو در پژوهشگاه نیرو راه اندازی می‌شود.

با هدف گسترش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر،  مرکز انرژی سبزایران (مانسا) در پژوهشگاه نیرو راه اندازی می‌شود
29 آبان 1398 13:38

پرفسور مجیدعمیدپور مدیر مرکز انرژی سبز ایران (مانسا) در گفتگو با خبرنگار واحد روابط عمومی افزود: این مرکز براساس برنامه‌ی همکاری وزارت محیط زیست آلمان و ایران که وزارت نیرو نماینده ایران در این موضوع است از حدود 3 سال پیش شروع شده است.
وی ادامه داد: فاز اول این همکاری بیشتر متمرکز بر روی دوره‌های آموزشی با تمرکز بر انرژی‌های تجدید پذیر بوده است و فاز دوم این پروژه از سال2020 با همکاری وزارت نیرو و مجری گری پژوهشگاه نیرو انجام می‌شود.
مشاور پژوهشگاه نیرو در امور انرژی و محیط زیست گفت: ویژگی مرکز انرژی سبز ایران (مانسا) این است که یک مرکز ملی است که با مشارکت عناصر اصلی حوزه انرژی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش بهره‌وری انرژی و سایر موضوعات حوزه انرژی فعالیت خواهد نمود.
عمیدپور تصریح کرد: جهت راهبری مرکز انرژی سبز ایران، یک کمیته راهبری متشکل از وزارت نیرو با نمایندگی پژوهشگاه نیرو، وزارت نفت با نمایندگی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان نماینده دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و امور انرژی سازمان برنامه وبودجه به عنوان ارگان فرابخشی در این کمیته حضور دارد.
وی افزود: در فاز جدید این برنامه، ارج نهادن به جایگاه بخش خصوصی در این فعالیت‌ها و توجه ویژه به مسئله بهره‌وری انرژی و مدیریت انرژی از موضوعات مهمی هستند که در دستور کار این مرکز قرار دارند.
عمید پور با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: تلاش داریم تا شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو پایی که در حوزه انرژی شکل گرفته است را یاری کنیم و بتوانیم کسب و کارهای داخلی را به فناوری‌های نسبتا خوبی که در این حوزه در کشور آلمان وجود دارد، متصل کنیم و طبیعتا نمایندگان بخش خصوصی در کمیته راهبری به ما کمک خواهند کرد که این اتفاق به شکل مناسبی رخ دهد.
وی ادامه داد: ارتباطات بین دانشگاهی میان ایران و آلمان، تبادل محقق، حمایت از شرکت‌های دانش بینان و استارتاپ‌های حوزه انرژی، در دستور کار این مرکز است. البته این مرکز صرفا همکاری بین آلمان و ایران نخواهد بود و یک مرکز بین المللی خواهد بود که هیچ گونه محدودیتی برای همکاری با سایر کشورها که در حوزه انرژی و انرژی پاک فعال هستند، ندارد و قرار است با چند کشور دیگر چه در حوزه دانشگاه و چه در حوزه کسب و کار همکاری نماییم.
امیدواریم با فعال شدن این مرکز، چندین پروژه مشترک در حوزه‌های تجدیدپذیر و کارآیی انرژی تعریف و انجام شود.
عمید پور افزود: از سوی وزات محیط زیست آلمان، گرنتی به این موضوع اختصاص داده شده است. و از طرف ایران (وزارت نیرو با مجری گری پژوهشگاه نیرو) هم همین مقدار گرنت، جهت انجام فعالیت‌های این مرکز اختصاص داده خواهد شد.
هدف نهایی طرفین ایرانی و آلمانی از این سرمایه گذاری، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طی یک فرآیند 3 یا 5 ساله، در اثر توسعه و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و انجام پروژه‌های مدیریت مصرف است.
این مرکز در پژوهشگاه نیرو مستقر است و بزودی با حضور نمایندگان کشور آلمان در ماه آینده، افتتاح و فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.