پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

فناوری زباله‌سوزی راهکار حذف شیرابه‌های فاضلاب در رودخانه‌های شمال کشور

فناوری زباله‌سوزی راهکار حذف شیرابه‌های فاضلاب در رودخانه‌های شمال کشور
23 بهمن 1397 13:17

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود شیرابه‌های فاضلاب در تمام رودخانه‌های شمال کشور از اخطارهای متعدد این سازمان به وزارت کشور و فرمانداری‌ها برای عدم مدیریت پسماند خبر داد.
وی با اشاره به تخصیص منابع مالی برای مدیریت پسماند در کشور خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه برای عملی کردن این قانون جلساتی را تشکیل داده است، اما روستاها خود می‌خواهند محل دفن را شناسایی کرده و کار را انجام دهند، درحالیکه اگر قرار باشد، هر شهر یا روستا به تنهایی اقدام به دفن پسماند کند، هم به هزینه بالا نیاز داریم و هم نمی‌توان استانداردها را رعایت کرد. از همین رو قانون، تجمیع پسماند را برای شهرهای کوچک و روستاها در نظر گرفته است تا همه آنها در یک جا به صورت مهندسی دفن شوند.
رئیس جمهور در خصوص پسماندهای شمال کشور دستور داد که به صورت ویژه پیگیری شود در حال حاضر نیز کارگروه مشترکی تشکیل شده است و وزارت کشور برنامه‌های خود را در این خصوص ارائه داده است. متاسفانه در شمال کشور نمی‌توان پسماندها را دفع کرد و باید سوزانده شوند. سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد برق تولید شده از سوزاندن پسماند اقتصادی است.
چالش بزرگ ما در بحث زباله‌سوزی در شمال کشور بین وزارت کشور و وزارت نیرو است، زیرا برق تولید شده از زباله‌سوزها بسیار گران‌تر از برق توزیعی توسط این وزارتخانه است. بنابراین برای این وزارتخانه توجیه اقتصادی ندارد. لذا تلاش داریم آیین‌نامه‌هایی را برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کنیم که ارتباط بین قیمت فروش برق و زباله‌سوز در آن حذف شود. در این صورت نمایندگان مجلس می‌توانند از صندوق توسعه وام بگیرند. مجلس باید مجوز بدهد تا دولت از محل صندوق ذخیره ارزی ۵ الی ۶ کارخانه زباله‌سوز بالای ۱۰۰ الی ۲۰۰ تن در شهرهای شمالی ایجاد کرده و به دنبال توجیه‌پذیری اقتصادی برای تولید برق از زباله‌سوزی نباشند.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.