جمعه 07 اردیبهشت 1403

همکاری مرکز مدیریت بارهای سرمایشی در برگزاری سومین کنفرانس ملی تهویه مطبوع و تاسیسات حرارتی و برودتی

سومین دوره این کنفرانس در تاریخ 10اسفندماه 1396 در محل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد. این کنفرانس با همکاری انجمن علمی مهندسی حرارتی و برودتی ایران، مرکز توسعه فناوری مدیریت بارهای سرمایشی پژوهشگاه نیرو و دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

همکاری مرکز مدیریت بارهای سرمایشی در برگزاری سومین کنفرانس ملی تهویه  مطبوع و تاسیسات حرارتی و برودتی
16 اسفند 1396 13:07

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ در این کنفرانس مرکز توسعه فناوری مدیریت بارهای سرمایش، به نمایندگی از پژوهشگاه نیرو در نمایشگاه جانبی کنفرانس حضور داشته و به ارائه اهم دستاوردها و تشریح فعالیت‌ها وظایف، پروژه‌ها و همکاری‌ها و خدمات قابل ارایه از سوی پژوهشگاه نیرو و نیز مرکز برای دانشجویان و اساتید دانشگاه و صنعتگران پرداختند.
در این کنفرانس حدود 70 مقاله مورد بررسی و داوری قرار گرفتند. از سوی مرکز بارهای سرمایش نیز 5 مقاله به این کنفرانس ارسال شد که از این میان 3 مقاله به شرح ذیل ارایه گردید.
1-‌ بررسی مقایسه ای مزایای استفاده از دستگاه های مه پاش بر عملکرد کولر گازی در ایران.
نویسندگان: سهیل اربابی، آرمان نخستین، پویا فرزانه، عاطفه احمدی، مجید سلطانی، مصطفی سفیدگر، محمد انصاری
در این مقاله نویسندگان یک روش منفعل را برای مبارزه با افزایش تقاضای انرژی مورد بررسی قرار داده‌اند که در آن از دستگاه های مه پاش برای در کاهش مصرف برق کولرهای گازی، بارحرارتی یک واحد آپارتمانی در شهر تهران در گرم ترین روز از سال مدلسازی شده است و سپس حرارت دفع شده در کندانسور با در نظر گرفتن مبردهای متفاوت محاسبه شده اند. در نهایت با مدلسازی تاثیر خنک کنندگی هوای ورودی به کندانسور، میزان کاهش انرژی مصرفی کولر گازی محاسبه می گردد. نتایج نشان می‌دهد که سیستم مه‌پاش بر کولرهای گازی با مبرد R410a بیشترین تاثیر کاهش مصرف انرژی را دارد. علاوه بر محاسبات فنی، بررسی اقتصادی نیز انجام شده است تا میزان صرفه جویی مالی، در اثر کاهش میزان یارانه برق بدست آید.
3-‌ بررسی همزمان مصرف انرژی و آسایش حرارتی در ساختمان ها، نمونه مطالعاتی: بررسی عددی یک ساختمان مسکونی در تهران
نویسندگان: سعید همتی، مسعود ضیا بشرحق، مجید سلطانی، علیرضا محبی فرید، مصطفی سفیدگر
کولرهای آبی پرتعدادترین تجهیزات سرمایشی در ایران هستند، به‌گونه‌ای که در حال حاضر 70% کل دستگاه‌های سرمایشی کشور را کولرهای آبی تشکیل می‌دهند. این تجهیزات به ترتیب حدود 13% و 10% از کل برق و آب مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. تقریباً هیچ‌یک از کولرهای آبی رایج در بازار، از هیچ دستگاه کنترلی شرایط محیطی‌ای استفاده نمی-کنند. در این پژوهش اثر نصب ترموستات بر یک دستگاه کولرآبی موردبررسی قرار می‌گیرد. به‌طور جزئی‌تر، اثرات به‌کارگیری ترموستات، در میزان آب و برق مصرفی کولرهای آبی و نیز تأمین آسایش حرارتی ساکنین با کمک مدل‌سازی عددی در نرم‌افزار Trnsys موردبررسی قرارگرفته است. در این بررسی یک ساختمان در شرایط اب و هوایی معتدل و خشک تهران مدل‌سازی شده است و میران انرژی مصرفی و آسایش حرارتی ساکنین در دو حالت همراه با ترموستات و نیز بدون ترموستات به‌صورت دینامیکی تحلیل‌شده است. هم‌چنین دمای بهینه آسایش حرارتی ساکنین با در نظر گرفتن مصرف بهینه انرژی حاصل‌شده است. نتایج نشان‌دهنده‌ی آن است که به‌کارگیری ترموستات می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی به میزان 29% شود. همچنین دمای آسایش مطلوب در فصل تابستان برابر با 25.6 درجه سانتی‌گراد به‌دست‌آمده است.
3-‌ استفاده از توربین ساونیوس در سیستم های تهویه مطبوع خانگی و افزایش راندمان و استحکام پره های توربین نویسندگان: علیرضا محبی فرید، سعید همتی،احمدرضا خوگر ، بهرام سلطان محمد ، مجید سلطانی ، مصطفی سفیدگر
محدود بودن منابع سوخت های فسیلی و همچنین اثرات مخرب بر محیط زیست این نوع از سوخت ها ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر را روز به روز بیشتر خواهد کرد .از طرفی سیستم های تهویه مطبوع خانگی مانند کولرهای گازی و آبی عموما مصرف کننده های جزیی انرژی برق در بخش خانگی هستند که این انرژی می‌تواند از انرژی های تجدید پذیر تامین شود. توربین های محور عمودی ساونیوس که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند و عمدتا جهت تولید برق خانگی استفاده می شوند، علیرغم بازده پایین ، به دلیل عدم حساسیت به جهت باد و هم چنین خودکار بودن آن‌ها و تکنولوژی ساخت ساده‌ی آن‌ها می‌توانند در ساختمان‌های مسکونی جهت تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار بگیرند و این الکتریسیته می‌تواند در تجهیزات دوار سیستم های تهویه مطبوع خانگی مصرف شود .در این مقاله بهینه سازی پروفیل پره های این نوع از توربین‌های بادی به وسیلهی الگوریتم ژنتیک و همچنین تنش و کرنش ایجاد شده در پره ها از طریق تئوری المان محدود و بررسی اینرسی حرکت این پره ها مورد تحلیل قرار گرفته است تا ضمن بهینه سازی پروفیل پره های توربین، وزن و ساختار پره در جهت تحمل فشار وارده از طرف سیال به آن نیز بهبود یابد.
فراهم شدن فرصت آشنایی با تعداد زیادی از اساتید، صنعت گران و دانشجویان مرتبط با این حوزه، تبیین و توضیح وظایف، اهداف، راهکارهای همکاری و حمایت از پروژه های فناورانه توسط پژوهشگاه نیرو در صورت تصویب و موافقت با اجرای طرح، ارائه سه مقاله و معرفی پروژه های در دست اجرای مرکز از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس برای مرکز توسعه فناوری بارهای سرمایشی می باشد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.