پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

در پژوهشگاه نیرو محقق شد؛ طراحی و پیاده‌سازی ابرسامانه هوشمند در جهت بکارگیری نظرات متخصصین صنعت برق

پژوهشگر گروه آینده‌نگاری و سیاست‌پژوهی پژوهشگاه نیرو گفت: هدف  از طراحی این سامانه(هیوسپترون) به کارگیری عقل جمعی متخصصین و همگرانمودن تصمیم‌گیری‌هاست، انتظار می‌رود این مدل یکی از بزرگترین مشکلات کشور را که همانا فقدان نظام هوشمند تخصصی برای تخصیص منابع است را سامان بخشد.

در پژوهشگاه نیرو محقق شد؛ طراحی و پیاده‌سازی ابرسامانه هوشمند در جهت بکارگیری نظرات متخصصین صنعت برق
26 مهر 1395 12:45

حمیدرضا افضلی پژوهشگر گروه آینده‌نگاری و سیاستپژوهی پژوهشگاه نیرو و مدیر پروژه هیوسپترون در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی پژوهشگاه نیرو در خصوص طراحی و پیاده‌سازی این ابرسامانه هوشمند گفت: از اواسط سال گذشته با همراهی جمعی از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاههای پیشروی کشور اقدام به طراحی نظام یا سیستمی کرده‌ایم که کاربرد هوش مصنوعی در رصد محیط و نظام تصمیم‌سازی و  سایر مباحث صنعت را هدف قرار داده است . فاز صفر راه‌اندازی این ابر سامانه را در قالب پروژه‌ای به نام هیوسپترون تعریف کرده‌ایم که تلفیقی است از هوشمندی انسان (Human) و سرعت و دقت رایانه به معنای نرم افزار ادارکی (Perceptron  ) آن .

پروژه هیوسپترون، پروژه بزرگی است که در پژوهشگاه نیرو اجرا می شود که هدف نهایی از طراحی این سامانه(هیوسپترون) به کارگیری عقل جمعی متخصصین و همگرا نمودن تصمیم‌گیری‌هاست. انتظار می‌رود این مدل یکی از بزرگترین مشکلات کشور را که همانا فقدان نظام هوشمند تخصصی برای تخصیص منابع و اولویت بندی نیازها براساس الزامات ناشی از آینده علم و فناوری است را سامان ببخشد. در این سامانه از تخصص و همفکری خبرگان برای تصمیمات کلان در قالب‌هایی مثل تشخیص سناریوهای مطلوب (آینده نگاری )  و آنالیز سیاست‌ها ( سیاست پژوهی ) استفاده خواهد شد.

وی که بیش از بیست سال سابقه مدیریتی در سازمان‌های مختلف در زمینه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و مدیریت فرایندها دارد، تصریح کرد: برای این سیستم زیر سامانه‌ها و ابزارهای متنوعی تعریف شده است که البته در حال حاضر این پروژه در مرحله فاز اول آن است . یکی از بحث‌های این پروژه، ایجاد شبکه اجتماعی از متخصصین سازمانها و نهادهای ذینفع  صنعت برق در بخش‌های مختلف تولید، انتقال، توزیع و مصرف، همراه ساختن دانشگاهیان و پژوهشگران و صاحب‌نظران صنایع ذیربط است که در بستر طراحی شده و با مدلی مشخص به تبادل نظر خواهند پرداخت.  بخشی برای به کار گیری سیستم‌های دلفی(روش مدیریت انسانی که نظرات متخصصین را جمع آوری می‌کند) در نظر گرفته شده. بخش دیگری از این سامانه نیز سیستم وتینگ (رای گیری از نظرات موافق و مخالف) است. و بخش دیگر گروه فروم های تخصصی است که افراد در آن اظهار نظر می‌کنند، همچنین بخش سوشال یا شبکه اجتماعی که در این شبکه طرحهای مختلف مطرح می‌شود.

وی افزود: طرح اولیه این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است و فاز صفر طراحی مدل اولیه شبکه اجتماعی تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد و کل پروژه‌های دیگر نیز در صورت تخصیص بودجه اجرا خواهد شد.  بیشتر قصدمان از طراحی این سیستم ایجاد مکانیزم تبادل آرا و بکارگیری نظرات متخصصین صنعت برق و جمع آوری اطلاعات، چالش‌ها و مسایل مورد نظر سیاستگذاران در سطح کلان است. همچنین بحث صحت سنجی و اینکه افراد چه توانمندیهایی دارند، در این گروه مطرح و سیستم از آن پشتیبانی می‌کند. این سامانه در مدل کامل شده آن تعدادی سامانه‌های پیرامونی خواهد داشت که به تولید و تجمیع دانش تخصیص خواهند یافت، رتبه بندی اساتید و صاحب نظران را مد نظر قرار خواهند داد، به سیستم هشدار مجهز خواهد شد و نیز مدل پرداخت مابه ازای صاحب نظران در قبال میزان اثر بخشی آنها را ارائه خواهد کرد .

افضلی بحث رصد تکنولوژی به صورت اتوماتیک را از دیگر پروژه‌ های اجرایی یاد کرد و گفت: جستجوی موضوعات مفید در اینترنت است در این راستا گروهی از کارشناسان ما کلمات کلیدی را از طریق سایت جمع‌آوری و رتبه‌بندی خواهند کرد تا براین اساس ببینیم کلمات کلیدی مرتبط در این زمینه تا چه اندازه است.

وی با تاکید براینکه این پروژه تنها در پژوهشگاه نیرو اجرا می شود افزود: پروژه دیگری با موضوع ارتباط انسان و ماشین و بحث ارتقای مدیریت در دستور کار است. براساس مذاکرات به عمل آمده این مدل که فعلا به عنوان مدل پایلوت شروع شده بعد از اثبات کارایی قرار است در سایر نهادهای کشور نیز به کار گرفته شود.

نکته قابل توجه این است که برای اجرای  پروژه و همکاری در این خصوص، مذاکراتی را با گروههای داوطلب و علاقمندان پژوهشگاه و خارج از آن به عمل خواهد آمد و اولویت راه‌اندازی با گروه‌های داوطلب داشتن این سامانه خواهد بود.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.