پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

کاهش هزینه‌ها با بکارگیری فناوری نانو

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر با تاکید براینکه هم اکنون خطوط برق کشور به 120 هزار کیلومتر می‌رسد گفت: هزینه ایجاد هر یک کیلومتر در حدود یک و نیم میلیارد تومان است و با فناوری نانو می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد.

کاهش هزینه‌ها با بکارگیری فناوری نانو
02 شهریور 1395 16:37
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، سیدزمان حسینی معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر، امروز در چهارمین همایش نانو در صنعت برق و انرژی در محل پژوهشگاه نیرو گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور در افق چشم انداز سال 1404 به بیش از 110 هزار مگاوات خواهد رسید. وی افزود: ظرفیت نصب شده فعلی نیروگاهی کشور 75 هزارو 365 مگاوات است که در مقایسه با ظرفیت 7 هزارو 200 مگاواتی سال 1357 بیش از 10 برابر رشد را نشان می دهد.
حسینی با تاکید بر اینکه تکنولوژی نانو کاربرد وسیعی در صنعت برق دارد، ‌افزود: به طور مثال در زمینه نیروگاه‌های حرارتی می‌توانیم با استفاده از فناوری نانو راندمان را افزایش دهیم و میزان آلایندگی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.
به گفته وی همچنین در اوایل سال 1357 تنوع نیروگاه‌های کشور به دو نوع برق‌آبی و حرارتی محدود می شد اما اکنون شامل انواع نیروگاه‌های اتمی، تجدیدپذیر، تلمبه‌ذخیره‌ای و ... می‌شود.
حسینی درباره سهم بخش‌های مختلف از مصرف انرژی در کشور عنوان کرد: سهم بخش خانگی از میزان کل مصرف انرژی کشور 33.7 درصد، بخش صنعت به میزان 31.5 درصد، بخش کشاورزی به میزان 16.1 درصد و بخش تجاری و عمومی به میزان 20 درصد است.
معاون هماهنگی انتقال توانیر در رابطه با کاربرد نانو در بخش انتقال صنعت برق گفت: در بخش انتقال دکل‌های برق را داریم که وزن آنها به 120 تن می‌رسد که می‌توان برای سبک‌سازی این دکل‌ها از فناوری نانو استفاده کرد. همچنین هر یک متر هادی برق یک تا دو کیلوگرم وزن دارد اما هادی‌های ساخته شده توسط فناوری نانو هم وزن کمتری داشته و هم تلفات را به میزان 25 درصد کاهش می‌دهد.
حسینی خاطرنشان کرد: اکنون خطوط برق کشور به 120 هزار کیلومتر می‌رسد که هزینه ایجاد هر یک کیلومتر در حدود یک و نیم میلیارد تومان است و با فناوری نانو می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد.

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.